Memòria del paisatge. El caminar com a motor de creació

Carmen de los Llanos Ochoa

La proposta que presento neix principalment fruit del desenvolupament de projectes anteriors realitzats dins de l’àmbit del gravat, amb el títols “Memòria del Paisatge. Un recorregut Visual I i II”. Actualment, provo d’aprofundir en una sèrie de pràctiques plàstiques derivades directament de l’observació, la connexió i la reflexió de l’entorn natural i del paisatge. En aquests projectes, els meus interessos de creació personals estan dirigits cap a la relació que jo estableixo amb el paisatge partint de les caminades i trajectes realitzats a la natura. D’aquesta manera, caminar esdevé el meu primer pas cap a la construcció d’un procés creatiu, una recerca de connexió. La meva atenció i percepció cap al paisatge passa a convertir-se en la mirada que em vincula. Durant el procés creatiu intento tornar a connectar amb aquells espais pels quals he transitat, generant una obra plàstica que s’articula com a testimoni reflexiu. Els resultats d’aquests observacions les materialitzo amb les disciplines que millor m’ajuden a expressar la idea. En els projectes anteriors les vaig formalitzar amb la tècnica de serigrafia, i en aquest que presento, amb la tècnica de litografia sobre paper, que es diu Litho-Gum Print, amb dos vídeos i un àudio, en format d’instal·lació. D’aquestes tècniques també m’interessa sobretot el retard, entre el procés vital i el procés de registre i estampació de les obres el que em permet plantejar-me-les com a reconstruccions. És aquesta no immediatesa la que em fa possible objectivitzar l’experiència i “reelaborar-la”. L’obra resultant, més enllà de la seva condició formal i la seva gramàtica tècnica, es converteix en el llegat poètic de l’experiència. Apareix i persisteix com un record físic establert, gairebé sempre, en un llenguatge visual.





Memòria del paisatge, 2013.
Tècnica Litho-Gum Print, 3 murals de 2,52 x 5,94 m